دانلود پایان نامه و پروژه های دانشجویی

دانلود پایان نامه دانلود پروژه خرید تحقیق مقاله

دانلود پایان نامه و پروژه های دانشجویی

دانلود پایان نامه دانلود پروژه خرید تحقیق مقاله

در مورد هواپیما

هواپیما
تاریخچه ساخت هواپیما
انواع هواپیما از نظر
تاریخچه پرواز

از دیرباز که بشر آرزوی پرواز در آسمان ها را داشت ، به فکر طراحی بال های پرنده افتاد و همیشه فکر دیدن زمین از آسمان را در فکر خود می پروراند.
پس از ابداع اولین هواپیما توسط برادران رایت ، دیگر دانشمندان نیز به فکر ارتقاء و پیشرفت این نوع از صنعت افتادند و کم کم صنعت هواپیمایی رواج یافت.
با ورود نسل های جدیدی از انواع هواپیماها در خانواده صنعتی خود موجب شد که امروزه حرف اول حمل و نقل میان قاره ای را هواپیماها تعریف کنند.این امر سبب انگیزه برخی از مهندسان جهت افزایش سرعت هواپیما و تسریع در امور حمل و نقل شد.تا آنجا که با ورود نسل جدیدی از هواپیماها در کشور فرانسه ، توجه همگان را به خود جلب نمود.این هواپیما کنکورد نام داشت که سرعت آن حدود 2700 کیلومتر بر ساعت بود که علت اصلی افزایش سرعت آن در طراحی بال ها بود  
فهرست مطالب
مقدمه
تاریخچه پرواز
دینامیک حرکت(MOtion Dynamics)
عوامل مؤثر بر حرکت
تقسیم بندی انواع وسائل پرنده
آیرودینامیک پرواز
نیروی آیرودینامیکی
نیروی برا(LIFT)
نیروی وزن(WEIGHT)
نیروی رانش(THRUST)
نیروی پسا(DRAG)
اصل برنولی
تئوری اصل برنولی
اساس فیزیکی اصل برنولی
بیان ریاضی اصل برنولی
اجزا هواپیما
کلیات بال پرنده
آیرودینامیک
ضرب گشتاور و برا
ضریب پسا
بالهای رو به جلو، انقلابی در طراحی بال
هواپیمای X-29 طرح نامعمول بال رو به جلو
هواپیمای X-29 شماره دو در زاویه حمله بسیار بالا
هواپیمای X-29 شماره دو در پارکینگ مرکز دریدن
 پایداری و کنترل
انواع هواپیما از نظر نوع بال
برآافزا
شهپر
پیش بال
انواع هواپیما از نظر دارا بودن سرنشین
انواع هواپیما از نظر چگالی
انواع هواپیمای مانوری
انواع هواپیمای نظامی (Military Aircraft)
انواع هواپیما از نظر مکانیزم پرواز
انواع هواپیماها از نظر نوع موتور (Power Plant)
موتور پیستون پراپ
موتور توربو پراپ (پراپ جت) یا توربو ملخی
موتور توربو جت 
موتور توربو فن 
موتور توربو شفت
موتورهای رم جت
اثرات تلاطم هوا بر هواپیما
تلاطمTurbulEnce
اثرات تلاطم هوا بر هواپیما
واکنش هواپیما به تلاطم AIRCRAFT RESPONSE TO TURBULENCE
خطرات تلاطم هواپیما THE HAZARDS OF AIRCRAFT TURBULENCE
منابع انرژی تلاطمی SOURCES OF TURBULENT ENERGY
TURBULENCE
CONVECTIVE
همرفتی
تلاطم
AIRCRAFT
صوت
فوق
هواپیمای
تلاطم
و
پایداری و تعادل در پرواز
پایداری استاتیک
انواع سیستم های کنترل موشک ها
وع کنترل از روی بال ( Wing control )
سیستم کنترلی کانارد
Control
Canard
Tail
Control
کنترل
دم
طرح بدون دم  ( Tail Less
Extension
Body
های
بدنه
کشیده
خلاصه ای از مشخصات طراحی آیرودینامیکی انواع سیستم های کن
کنترل با بال( Wing Control )
کنترل با کانارد( Canard
کنترل با دم ( Tail
Control
پایداری
دینامیک
کنترل
هواپیما
تایگا
دیزاین
سیستم
های
کنترل
پرواز
هدف از طراحی هواپیمای جنگنده
سازه هواپیماهای جنگی
مشخصات ویژه
پروژه طراحی و ساخت سلطان آسمان
راز بال های پرنده و افسانه هواپیمای B-
سوخو 47، عقاب طلایی آزمایشی روسی
نتیجه گیری
شکل شماتیک از اجزای توصیف شده

تاریخچه پرواز
اندیشه پرواز به آسمان ها و رهائی از زمین از دیر باز در مخیله آدمی وجود داشته است . در افسانه ها اساطیریونان و روایات بسیار باستانی این آرزوی دیرین بشر به خوبی مشاهده می شود . در کتاب ها آمده است که یکی ازامپراتوران باستانی چین اژدهای بزرگی از پارچه مخصوص ساخت و درون آن را از دود گرم پر کرد و در برار چشمانمتحیر رعایای خویش اژدها را به آسمان فرستاد .
بطور کلی در تاریخ هر کشور نظایر اقدام این امپراتور چینی مشاهده می شود .شاید نخستین کسی که عملاً در این راه کوشش مثبتی کرد و امکان پرواز را بوسیله بال های مصنوعی و یا اسباب و ادوات مکانیکی ثابت نمود « لئوناردو داوینچی » بود .
لئوناردو داوینچی نقاش ، مجسمه ساز ، فیزیکدان ، فیلسوف ، طبیب و دانشمند ایتالیایی نیازی به معرفی ندارد . وی زمانی مدعی شد که توسط بالهای متحرک مصنوعی می توان مانند مرغان در آسمان پرواز کرد و یا لااقل از مکانهای مرتفع به آسانی و بی خطر فرود آمد . اندیشه وی را یارانش به باد مسخره گرفتند ولی او پس از مدتی آزمایش موفق شد دستگاه کوچکی بسازد که مرکب از دو بال یک بدنه و یک سکان بود ، لئوناردو دستگاه خود را از مکان مرتفعی به پائین رها نمود . این دستگاه که در حقیقت پدر بزرگ هواپیماهای امروزی است پس از طی خط سیر طولانی به آرامی روی زمین نشست .
چندی بعد لئوناردو در سال 1500 دستگاه خود را کاملتر نمود بدین معنی که بوسیله یک فنر که حرکات ملایمی به بالهای دستگاه اختراعی می داد موفق شد آن را مدت بیشتری در هوا نگاه دارد ، ولی البته کسی با آن پرواز نکرد و اطرافیانش دستگاه را خرد کرده استاد را رنجیده خاطر ساختند و ار ادامه این کار منصرف کردند .
اگر چه لئوناردو کار خود را ادامه نداد ولی پس از وی دیگران طرح او را دنبال کردند . عده زیادی از افراد جسور اظهار می داشتند
چگونه پرندگان با بالهای خود در هوا پرواز می کنند و به زمین سقوط نمی کنند ؛ ما نیز می توانیم با تعبیه دستگاهی شبیه بال پرندگان و یا بادبادک لئوناردو در هوا سر بخوریم . بالهای دستگاه می تواند ما را روی هوا نگاه دارد .

در سال 1678 م بینه فرانسوی با تعقیب فکر لئوناردو دستگاه دیگری ساخت که بالهایش توسط انسان حرکت می کرد . وی در این کار یعنی پرواز موفق نشد .
در 1784 م بین ونو فرانسوی دستگاهی ساخت که بالهایش شبیه پروانه یا فرفره بود . این دستگاه نیز می توانست مدت زیادی در هوا بماند و سقوط نکند .
در سال 1843 م هنسون آلمانی دستگاهی ساخت که دارای دو بال بسیار بزرگ ، یک سکان و اتاقک کوچک برای حمل انسان بود . این دستگاه نسبتاً کاملتر از دستگاهای قبلی بود می توانست کم و بیش مانند هواپیماهای بی موتور عمل کند . بدین ترتیب که آن را با زحمت فراوانی آن را به مکان مرتفعی می بردند و هنگام وزیدن باد مناسب آن را به سوی جلو پرتاب می کردند . دستگاه سبک حتی با داشتن یک سرنشین در هوا چرخ می زد و به آرامی بر روی زمین می نشست .
موفقیت هنسن در این راه توجه عده زیادی از محققین را جلب کرد و از این تاریخ به بعد متوجه شدند که ممکن است دستگاه کاملی تعبیه کرد که از مکانهای مرتفع در فضا رها شود و مانند پرندگان بر روی هوا بلغزد بدون آنکه سقوط آنی در پی داشته باشد ولی ماندن در هوا و ادامه پرواز مشکل بزرگی بود که حل آن به نظر هیچ کس نمی رسید . از سوی دیگر همین اختراع تکمیل شده هنسن نیز معایب فراوانی داشت و دیگران که کار وی را تقلید کردند فدای بلند پروازی خود شدند ، سقوط کردند و جان شیرین از دست دادند .
در حقیقت علت ادامه نداشتن پرواز این بادبادکه در هوا یکی سنگین آن بود دیگر آن که محور ثقل دستگاه کامل نبود و به همین علت آن طوری که پرندگان می توانند پرواز آزاد داشته باشند دستگاه اختراعی نمی توانست این کار را انجام دهد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.